lv
lv
lv
lv

Iemācīt to, ko universitātes nespēj: Tele2 personāla vadības departamenta direktore par darba tirgus lielākajiem pārbaudījumiem

Tele2 ir viens no lielākajiem un atpazīstamākajiem MŪKU SALAS uzņēmumiem, kas gadu no gada ierindojas visdažādāko Latvijā un Baltijā mīlētāko zīmolu topos. Atpazīstamība spēlē savu lomu ne tikai uzņēmuma potenciālo klientu, bet arī darba ņēmēju vidū, taču, kā atzīst uzņēmuma Personāla vadības departamenta direktore Aija Bite-Ozere, noteiktu darbinieku trūkums ir tiešā veidā saistāms ar Latvijas augstākās izglītības sistēmu. 

 

Par spīti visām zīmola Tele2 sniegtajām priekšrocībām, arī šis uzņēmums nav imūns pret dažādiem darba tirgus pārbaudījumiem, kuriem regulāri nepieciešams meklēt risinājumus. Kā stāsta Aija Bite-Ozere Tele2 darbinieki ir iedalāmi vairākās grupās – “klasiskie” biroju darbinieki, kuri rūpējas par uzņēmuma “back-office” funkcijām un klientu apkalpotāji, kuri strādā Tele2 centros, Telesales un B2B nodaļā. Apkalpoti tiek gan B2C (business-to-customer), gan B2B (business-to-business) klienti, un šie cilvēki sastāda aptuveni 57% no kopējā uzņēmuma darbinieku skaita. 

 

 

 

Pirmais karjeras solis

 

“Ja skatāmies uz biroja darbiniekiem, šajā ziņā nekādu ar personāla atlasi saistītu problēmu nav – pašlaik atvērta ir tikai viena vakance, un ir prieks redzēt, ka arī uz vienu vakanci ir desmitiem pieteikumu,” viņa stāsta. “Vislielākais izaicinājums ir tieši pārdošanā – daļa no šīs komandas strādā telepārdošanā, kur galvenokārt strādā jaunieši. Pilnīgi saprotams, ka viņiem ir vēlme pēc ātras karjeras izaugsmes, tādēļ šajā jomā mainība ir lielāka. Tieši darbs pārdošanā ir viens no pirmajiem karjeras soļiem, un mēs vienmēr dodam iespēju darbiniekiem augt.

 

Nereti izskan šķietami pretēji viedokļi, kuriem nevajadzētu pastāvēt vienlaicīgi. Darba ņēmēji uzskata, ka darba tirgū ir nepietiekams vakanču piedāvājums, savukārt darba devēji novēro darbaspēka trūkumu. Aija Bite-Ozere ir pārliecināta, ka šāda viedokļu plaisa ir pastāvējusi vienmēr, taču tajā pašā laikā tā noteikti ietekmē darba tirgu. “Šāda situācija veidojas tāpēc, ka katra puse situāciju izprot citādāk. Ja skatāmies uz pašreizējo situāciju, kuru ietekmē demogrāfiskie apstākļi un kopējie pasaules notikumi, šobrīd noteikumus diktē darba ņēmējs. Bet, protams, uzņēmumam ir savs redzējums, kā meklēt darbiniekus – vienmēr sagaidām, ka darbinieks būs motivēts un gatavs ātri mācīties,” viņa stāsta. 

 

 

 

Tas, ko nevarēs atrisināt nevienā uzņēmuma sanāksmē, ir demogrāfijas jautājums. Šobrīd dati rāda, ka ik gadu pensionējas vairāk nekā 30 tūkstoši cilvēku, bet darba tirgū ienāk mazāk nekā puse no šī skaita,” viņa stāsta. Tā kā tādos uzņēmumos kā Tele2 pārdošanas pozīcijas lielākai daļai ir pirmais karjeras solis, darbinieku trūkums tieši šajās vakancēs ir viegli izskaidrojams. 

 

Uzrunāt cilvēkus ar modernām metodēm

 

Pašreizējā darba tirgus situācija nozīmē arī to, ka uzņēmumiem ir arvien svarīgāk iesaistīties tiešā komunikācijā ar visdažādākajām izglītības iestādēm. Tieši tāpēc arī Mūkusalas Biznesa Centrs šā gada 2024. gada septembrī ir parakstījis sadarbības memorandu ar Latvijas Universitāti, kas atrodas tieši blakus biznesa kvartālam un tā nomniekiem – tostarp Tele2. “Vērosim, kā šī sadarbība attīstīsies, bet mēs esam ļoti ieinteresēti komunikācijā ar jauniešiem. Arī mēs paši esam uzrunājuši vairākas universitātes – gan Latvijas Universitāti, gan Rīgas Tehnisko universitāti. Dodamies uz lekcijām, stāstām par savu pieredzi un pieņemam praktikantus. Mums bieži vien galveno lomu nespēlē kandidātu iepriekšējā pieredze vai iegūtā izglītība, jo mēs nodrošinām kvalitatīvu apmācību procesu, lai kandidāts varētu uzsākt darbu visdažādākajos amatos, tai skaitā pārdošanā. Piemēram, mums ir atnācis strādāt kolēģis ar medicīnas izglītību, bet šobrīd veiksmīgi strādā IT jomā,” stāsta Aija Bite-Ozere.

 

 

 

Tas, ko pasniedz universitātēs, uzņēmumiem ir ļoti svarīgi – ar pasniedzējiem un  studentiem ir jātiekas un jārunā, lai viņi praktiski zinātu, kas tieši ir jāapgūst. Jo, lai ko arī apgūstam skolā, praktiskās zināšanas tāpat cilvēki parasti iegūst tikai strādājot,” viņa stāsta. “Tas, kas pietrūkst Latvijas augstākās izglītības sistēmā, ir praktiska pieeja un aktuālās zināšanas. Teorija neapšaubāmi ir svarīga, bet tikpat svarīgi ir to pielāgot mūsdienu vajdzībām un aktuālajai situācijai. Attīstība notiek nepārtraukti, un izglītības sistēmai ir attiecīgi jāpielāgojas. Ar lielu interesi gaidu, kā mākslīgais intelekts ietekmēs mācības augstskolās, kā dažādi mākslīgā intelekta risinājumi tiks ieviesti apmācību procesā un kā pasniedzēji integrēs tos saturā,” viņa stāsta. 

 

Ko universitātēs nemāca

 

Lai ne tikai piesaistītu pārdošanas pozīcijām nepieciešamos cilvēkus, bet arī nodrošinātu interesentus ar nepieciešamajām zināšanām, ko izglītības iestādes ne vienmēr var sniegt, Tele2 ir izstrādājis intensīvu pārdošanas kursu – Tele2 BŪTcamp. “Ideja par pārdošanas mācībām nāca no IT nozares puses. Kad jaunieši dzird frāzes “start-up” un “IT”, viņiem sāk spīdēt acis, un viņi saka – “Es gribu tur būt”. Bet, ja sakām “mazumtirdzniecība” vai “telepārdošana”, tas neizklausās tik vilinoši. Taču patiesībā interesantas ir abas puses. Jau iepriekš esam apmācījuši darbiniekus telekomunikāciju jomā, un sapratām, ka apmācības varētu būt nepieciešamas arī pārdošanas jomā. Ir ļoti neparasti, ka pārdošanu kā tādu universitātēs nemāca, bet šajā nozarē ir ļoti daudz kritiski svarīgu zināšanu. Turklāt, kā rāda dati, 20% vakanču Latvijā ir tieši pārdošanas jomā,” stāsta Aija Bite-Ozere.

 

 

 

“Uz apmācībām nāk cilvēki bez iepriekšējām zināšanām, kas nozīmē, ka tā ir arī iespēja mainīt profesiju. Manuprāt, tas ir ļoti brīnišķīgs projekts. Trīs trešdienu vakaru garumā ir jūtama ļoti spēcīga enerģija – visi dalībnieki ļoti aktīvi iesaistās, visu rūpīgi pieraksta. Apmācību laikā tiek apskatītas trīs tēmas – vajadzību izzināšana, prezentēšanas matemātika, iebildumu pārvarēšana. Tās it kā ir pamatlietas, bet arī no pieredzējušākajiem ir atsauksmes par to, ka arī viņi ir guvuši vērtīgas zināšanas. Piemēram, šobrīd norit jau kārtējais Tele2 BŪTcamp un tajā aktīvi piedalās 40 dalībnieku,” stāsta uzņēmuma Personāla vadības departamenta direktore.

 

Sociālā atbildība kā darbinieku piesaistes rīks

 

Ir nenoliedzams fakts, ka jaunāko paaudžu ienākšana darba tirgū ir ievērojami mainījusi ne tikai to, kā uzņēmumi organizē darba procesu, bet arī, cik liela nozīme ir korporatīvajai kultūrai un vērtībām. “Tele2 darbinieku vidējais vecums ir 35 gadi, taču pārdošanā strādā jaunāki cilvēki. Lai viņus piesaistītu, dažādi ilgtspējas jautājumi kļūst arvien svarīgāki. Savukārt  darbiniekiem, kuri šeit strādā jau ilgāku laiku, tas, ka uzņēmums pievērš vērību ilgtspējīgai attīstībai, rada labu sajūtu un uzlabo viņu apmierinātību,” stāsta Aija Bite-Ozere.

 

 

 

 

2024.gada septembra beigās Tele2 Latvija MŪKU SALĀ organizēja labdarības akciju, kuras ietvaros uz Ukrainu tika nogādātas trīs apvidus automašīnas ar saziedotajām lietām, kas īpaši nepieciešamas karadarbības skartajiem cilvēkiem un brīvības cīnītājiem – iesaistīties nepieciešamo lietu ziedošanā tika aicināts ikviens interesents. “Mūsu uzņēmuma organizatoriskā struktūra ir horizontāli veidota – jebkāda iniciatīva var nākt no ikvierna darbinieka vai departamenta. Tā tas bija arī šajā gadījumā. Tehniskā departamenta kolēģi, kuri šīs automašīnas ikdienā izmantoja, zināja, ka tās vēl ir lietojamas. Atlika tikai pieņemt gala lēmumu par šo automašīnu transportēšanu uz Ukrainu,” viņa stāsta. “Starp mūsu darbiniekiem bija cilvēki, kas pieteicās šīs un vēl citas mašīnas aizvest uz Ukrainu. Viņi izbrauca piektdienas vakarā, galā nonāca sestdien, un atgriezās tikai svētdien. Visu šo laiku sarakstījāmies un sazinājāmies, un esmu ļoti priecīga, ka viss ir beidzies labi.”

“Jaunākajai paaudzei šie jautājumi kļūst arvien būtiskāki,” stāsta Aija Bite-Ozere. “Uzņēmumi, kuri domā līdzi arī par ilgtspēju, veicina arī darbinieku labbūtību. Sociālā atbildība pavisam noteikti ir viens no šiem puzles gabaliņiem – to redzam arī pēc darbinieku apmierinātības aptaujām.”

× Chat with us?