lv
lv
lv
lv

Māksla biznesa vidē – galerijas “Birkenfelds” vadītājs pastāsta, kāpēc ir svarīgi neatstāt tukšas sienas

Mākslas galerijas un izsoļu nama “Birkenfelds” vadītājs Toms Zvirbulis MŪKU SALĀ nav svešinieks – viņam esot klāt ZEISS BIROJU tapšanas procesā, ir tikai likumsakarīgi, ka jaunatklātajā A klases biroju ēkā aizvadītas jau vairākas mākslas darbu izstādes. Viņš pastāsta par Latvijas mākslas tirgus tendencēm un to, kas, viņaprāt, varētu uzlabot mūsu apkārtējās vides estētisko kvalitāti.

 

ZEISS BIROJI – ēka cilvēkiem

 

Galerijas un izsoļu nama “Birkenfelds” saknes meklējamas jau 1994. gadā, kas nozīmē, ka mākslas tirgū aizvadīti jau 30 gadi. Galerija nodarbojas ar vecmeistaru un mūsdienu mākslas izstāžu un izsoļu organizēšanu un mākslas darbu novērtēšanu. 

Laika gaitā izveidojušies arī zināmi kvalitātes standarti, un ne tikai mākslas darbu atlase tiek veikta ļoti rūpīgi, bet arī tās izrādīšanas vietai tiek pievērsta īpaša uzmanība.

“Birkenfelds” vadītājs stāsta, ka viņam bijusi iespēja redzēt ZEISS BIROJU ēku jau tapšanas procesā. Jau tad projekta attīstītāji uzrunājuši Tomu Zvirbuli ar ideju  – iesaistīt māksliniekus un ienest topošajā biznesa vidē mākslu. “Man bija kāds tehniskas dabas jautājums par darbu uzkāršanu un es teicu, ka nāksies borēt caurumus betona sienās. Uz to Mūkusalas Biznesa Centra līdzīpašnieks Klāvs Vasks atteica: “Ēka ir būvēta cilvēkiem, lai viņiem būtu labi un interesanti te uzturēties. Tāpēc, ja vajag ieborēt caurumu, lai pakārtu bildi, tad vajag borēt!””

 

Par komerciālo nekustamo īpašumu attīstītāju lomu mākslas darbu iegādē galerijas vadītājs izsakās lakoniski – visu nosaka īpašnieka gaume, kā arī tas, cik liela bijusi attīstītāju saskarsme ar mākslu kopumā. Pēc galerijas “Birkenfelds” vadītāja teiktā, Latvijā mākslā visvairāk investē privātpersonas, pēc tam seko kolekcionāri. Uzņēmumi, diemžēl, ir mazākumā.

Runājot par mākslas tendencēm komerciālo nekustamo īpašumu attīstītāju tirgū, Toms Zvirbulis atzīst, ka piemēru, ko analizēt, ir visai maz. 

“MŪKU SALAS attīstītāji sper redzamus soļus, uzaicinot galeriju “Birkenfelds”, pasūtot Gintera Krumholca skulptūru un sadarbojoties ar tēlnieku Aigaru Bikši. Vēl ir liepājnieki – Ivars Kesenfelds mākslu izvieto sev piederošajās viesnīcās un rīko izstādes savā galerijā. Uldis Pīlēns izveidojis unikālu vietu – “Ola Foundation”, un rīko izstādes. Protams, Jānis Zuzāns ir pārspējis visus ar izcilo mākslas centru “Zuzeum”. Šie piemēri ir iedvesmas vērti, un žēl, ka parādījušies tikai pēdējos gados. Ir bijis tik daudz labu un neizmantotu iespēju,” rezumē Toms Zvirbulis.

 

Kā padarīt īpašu korporatīvo dzīves telpu

 

“Es noteikti iesaku būt ar plašu redzesloku un savā vidē ienest kā klasiku, tā arī mūsdienu māksliniekus. Mūsdienu mākslu vērtē kā “svaigu”, ar jaunām, laikmetīgām idejām, neparastiem vizuāliem un materiāliem risinājumiem piepildītu.Tas noteikti uzlabos dzīves kvalitāti un padarīs īpašu korporatīvo dzīves telpu,” iesaka Toms Zvirbulis. 

 

 

Galvenie aspekti mākslas darbu izvēlē

 

Galerija “Birkenfelds” mākslas tirgus attīstībai seko jau vairāk nekā 30 gadu. “Svarīga ir mākslas darba kvalitāte un vizuālā jauda. Būtiska nozīme ir mākslinieka personības ieguldījumam mūsu valsts mākslas telpā. Novērtējot darbu, vērtēju tā cenas attīstību tirgū, konkrēta sižeta popularitāti, darba saglabātību un, protams, autentiskumu jeb īstumu,” skaidro Toms Zvirbulis.

“Šobrīd notiek paaudžu maiņa un vecmeistaru darbi vairs neizmaksā tik daudz, kā tas bija agrāk. Tai pat laikā vecmeistaru māksla joprojām saglabā tirgus apgrozījuma lielāko daļu. Daudzi, kas nevarēja kaut ko nopirkt pirms 10 -15 gadiem, šodien to var iegādāties par ievērojami zemāku cenu,” skaidro Toms Zvirbulis.

 

 

Dzīvokļos tukšas sienas, birojos – lēti kalendāri

 

Jautāts, kādi ir lielākie pārbaudījumi Latvijas mākslas tirgū, Toms Zvirbulis atbild, ka tā ir tendence, ka cilvēki, kuriem ir nauda, nerūpējās par savas apkartējās vides kvalitāti.  “Dzīvokļos ir tukšas sienas, birojos – lēti kalendāri un bezvērtīgi plakāti. Māksla mums ir augstā līmenī, bet lielākais drauds ir vienaldzība un intereses trūkums,” stāsta galerijas vadītājs.

Kas šos pārbaudījumus varētu palīdzēt pārvarēt? “Vienkārši aizejiet uz LNMM, kurā ir lieliskas izstādes. Var apskatīt klasiku un mūsdienu vārdus. Apmeklējiet mākslas galerijas – tās ir bez maksas. Piedalieties “Riga Last Thursdays” pasākumos un vienā reizē apmeklējiet vairākas galerijas. Un, galu galā, ir šie manis minētie uzņēmēji, kuri savu vidi padarījuši atklātu katram. Atnāciet uz ZEISS BIROJIEM, “Ola Foundation”, “Zuzeum” un “zodziet” izdejas,” aicina Toms Zvirbulis.

Kā savdabīgu parādību Toms Zvirbulis redz hobiju mākslas attīstību. Viņš aicina nepirkt hobiju mākslu, jo, viņaprāt, tai nav vērtības. “Pērciet tikai profesionālu mākslinieku darbus un, vēlams, galerijās, jo tajās notiek rūpīga darbu atlase,” uzsver “Birkenfelds” vadītājs.

Tikmēr jau tuvākajā laikā gan ZEISS BIROJU telpās, gan citur MŪKU SALĀ jau tiek plānots rīkot jaunas izstādes. Solījums no galerijas “Birkenfelds” – izstādīti tiks tikai augstākā līmeņa profesionāļi. 

× Chat with us?